Ads Top

Zeven miljoen telecombundels in Nederland

In het eerste kwartaal van 2022 hadden Nederlanders 7 miljoen bundels met telefonie, internet of televisie. Consumenten die voor een bundel kiezen, geven vaker dan een jaar geleden aan dat korting daarvoor de voornaamste reden is. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor over het eerste kwartaal van 2022 en het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt.

De populairste bundel is een combinatie van mobiele en vaste diensten; daarvan waren er in het eerste kwartaal 3,2 miljoen. Consumenten noemen pakketkorting en gratis extra data als belangrijkste redenen om voor een bundel te kiezen.

Bundels kunnen wel een drempel vormen om van aanbieder te wisselen: 40 procent van de consumenten zegt niet te willen overstappen omdat ze het combinatievoordeel van hun bundel niet willen verliezen.

Het aantal mobiele abonnementen steeg in het eerste kwartaal met 486.000 naar 23,9 miljoen. De afgelopen twaalf maanden heeft een kwart van de consumenten een nieuw mobiel contract afgesloten. Gemiddeld betalen consumenten 16,80 per maand.

Terwijl het aantal belminuten en sms’jes de afgelopen twee jaar schommelt rond het niveau van 2020, blijft het mobiele dataverbruik al jarenlang stijgen: in het eerste kwartaal met 5 procent naar 350 miljoen gigabyte.

Het lijkt erop dat mensen zich er niet altijd bewust van zijn dat ze meer mobiel internetten. In de afgelopen 12 maanden heeft een kwart van de consumenten een rekening ontvangen die hoger is dan het reguliere maandbedrag, en voor 10 procent van hen was de rekening onverwacht hoog.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.