Oplichters doen zich voor als medewerkers van Odido en KPN
Honderden Nederlanders zijn de afgelopen maanden benaderd door oplichters die zich voordeden als medewerkers van telecombedrijven Odido of KPN. Via slinkse trucs weten deze criminelen simkaarten over te nemen – zogeheten ‘simwissel’ of ‘simkaping’ – waarmee ze toegang krijgen tot bankrekeningen, e-mails, DigiD, burgerservicenummers en andere vertrouwelijke gegevens.
Volgens de Fraudehelpdesk meldden zich tussen januari en juni van dit jaar bijna 300 mensen die slachtoffer zijn geworden van deze vorm van oplichting. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om een veel kleiner aantal. De financiële schade loopt inmiddels op tot bijna 20.000 euro.
Bij KPN ontvangen slachtoffers doorgaans een sms waarin wordt gewaarschuwd dat hun simkaart binnenkort vervalt. Ze worden verleid om op een link te klikken en persoonlijke gegevens, zoals een e-mailadres of BSN, in te vullen ‘ter verificatie’.
Bij Odido bellen oplichters meestal rechtstreeks. Ze doen zich voor als medewerker en beweren dat de simkaart geüpdatet moet worden vanwege ‘nieuwe wetgeving’ of dat deze moet worden omgezet naar een eSIM. Ook hierbij vragen ze naar persoonlijke gegevens, waarmee ze toegang tot de simkaart krijgen. Soms volgt nog een nepmail met een verzoek om je wachtwoord te wijzigen – ook dat blijkt een truc om je account over te nemen.
Zodra de simkaart is gekaapt, verliezen slachtoffers de controle over hun telefoonnummer. Oplichters kunnen dan bijvoorbeeld vanuit dat nummer betaalverzoeken sturen naar vrienden of familie, met verzonnen verhalen over geldnood.
Volgens de Fraudehelpdesk meldden zich tussen januari en juni van dit jaar bijna 300 mensen die slachtoffer zijn geworden van deze vorm van oplichting. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om een veel kleiner aantal. De financiële schade loopt inmiddels op tot bijna 20.000 euro.
Bij KPN ontvangen slachtoffers doorgaans een sms waarin wordt gewaarschuwd dat hun simkaart binnenkort vervalt. Ze worden verleid om op een link te klikken en persoonlijke gegevens, zoals een e-mailadres of BSN, in te vullen ‘ter verificatie’.
Bij Odido bellen oplichters meestal rechtstreeks. Ze doen zich voor als medewerker en beweren dat de simkaart geüpdatet moet worden vanwege ‘nieuwe wetgeving’ of dat deze moet worden omgezet naar een eSIM. Ook hierbij vragen ze naar persoonlijke gegevens, waarmee ze toegang tot de simkaart krijgen. Soms volgt nog een nepmail met een verzoek om je wachtwoord te wijzigen – ook dat blijkt een truc om je account over te nemen.
Zodra de simkaart is gekaapt, verliezen slachtoffers de controle over hun telefoonnummer. Oplichters kunnen dan bijvoorbeeld vanuit dat nummer betaalverzoeken sturen naar vrienden of familie, met verzonnen verhalen over geldnood.

Geen opmerkingen: