Gebruik van tweedehands mobiele telefoons groeit in Nederland
In Nederland gebruikt inmiddels 16 procent van de consumenten een tweedehands mobiele telefoon. Dit is een stijging van 2 procentpunt ten opzichte van 2021, toen 14 procent een tweedehands toestel gebruikte. Vooral Apple-gebruikers hebben vaker een tweedehands toestel: 24 procent in 2024. Dit blijkt uit een rapport van Telecompaper over de markt voor gebruikte mobiele telefoons.
Jongeren maken vaker gebruik van tweedehands mobiele telefoons dan gemiddeld. In de leeftijdsgroep 16-24 jaar heeft 28% in 2024 een tweedehands toestel, een flinke toename ten opzichte van 2021. Ook in de groep van 24-35 jaar is een duidelijk groei zichtbaar naar 15%.
Nieuwe mobiele telefoons worden steeds duurder, wat ze voor veel consumenten, met name jongeren, minder bereikbaar maakt. Tegelijkertijd stimuleren operators en fabrikanten de inruil van oude toestellen. Dit zal de groei van de tweedehandsmarkt verder aanjagen.
Tweedehands mobiele telefoons zijn vooral populair bij de second brands van de netwerk operators en MVNO's (partijen die geen eigen netwerk hebben, met een aandeel voor beide van meer dan 20 procent. Bij premiummerken zoals KPN, Vodafone en Odido blijft dit aandeel onder de 14 procent.
Het percentage consumenten dat een tweedehands toestel koopt in plaats van er een gratis te krijgen, is gestegen. In 2024 koopt 47 procent actief een tweedehands toestel, terwijl dit bij Apple-gebruikers zelfs 54 procent is. In 2021 kocht nog 41 procent een tweede hands mobile toestel. Winkels zijn het belangrijkste verkoopkanaal. De familie is - by far - de belangrijkste bron voor het gratis doorgeven van gebruikte toestellen.
Jongeren maken vaker gebruik van tweedehands mobiele telefoons dan gemiddeld. In de leeftijdsgroep 16-24 jaar heeft 28% in 2024 een tweedehands toestel, een flinke toename ten opzichte van 2021. Ook in de groep van 24-35 jaar is een duidelijk groei zichtbaar naar 15%.
Nieuwe mobiele telefoons worden steeds duurder, wat ze voor veel consumenten, met name jongeren, minder bereikbaar maakt. Tegelijkertijd stimuleren operators en fabrikanten de inruil van oude toestellen. Dit zal de groei van de tweedehandsmarkt verder aanjagen.
Tweedehands mobiele telefoons zijn vooral populair bij de second brands van de netwerk operators en MVNO's (partijen die geen eigen netwerk hebben, met een aandeel voor beide van meer dan 20 procent. Bij premiummerken zoals KPN, Vodafone en Odido blijft dit aandeel onder de 14 procent.
Het percentage consumenten dat een tweedehands toestel koopt in plaats van er een gratis te krijgen, is gestegen. In 2024 koopt 47 procent actief een tweedehands toestel, terwijl dit bij Apple-gebruikers zelfs 54 procent is. In 2021 kocht nog 41 procent een tweede hands mobile toestel. Winkels zijn het belangrijkste verkoopkanaal. De familie is - by far - de belangrijkste bron voor het gratis doorgeven van gebruikte toestellen.
Geen opmerkingen: