Ads Top

ACM roept telecomaanbieders op om informatie over mobiele abonnementen beter vergelijkbaar te maken voor consumenten

Consumenten die een nieuw mobiel abonnement willen afsluiten vinden het soms lastig om informatie van verschillende aanbieders te vergelijken. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van een onderzoek onder consumenten naar hun gedrag op de telecommarkt.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een overstap naar een nieuwe aanbieder overwegen vooral informatie zoeken op de website van die aanbieder.

Als aanbieders informatie over de voorwaarden van mobiele abonnementen zo presenteren dat consumenten ze goed met elkaar kunnen vergelijken, kunnen ze op basis daarvan een weloverwogen keuze maken voor het abonnement dat het beste bij hen past. De ACM vindt het belangrijk dat consumenten goed worden geïnformeerd.

In het oriëntatieproces zoeken consumenten vooral naar informatie die ze helpt om een goede keuze te maken bij het afsluiten van een mobiel abonnement. Het gaat daarbij met name om informatie over de vaste kosten per maand (68%), de lengte van het contract (47%), de kwaliteit of betrouwbaarheid van het netwerk (45%), de mogelijkheid om het nummer mee te nemen en hoe dat in zijn werk gaat (42%), inzicht in het eigen verbruik (41%) en de snelheid van het netwerk (31%). In vergelijking met vorig jaar kunnen iets meer consumenten deze informatie vinden (2020: 47% vs. 2019: 43%).

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.