Nederlander ruim 60 uur per maand online via smartphone
Nederlanders zijn steeds vaker online via hun smartphone. Het aantal uur dat we per maand aan internet besteden op onze telefoon steeg van 40 uur in 2016 naar 61 uur. Het grootste deel van deze uren besteden we aan Facebook en Google, namelijk 26 uur. Dat blijkt uit het onderzoek Trends in internetgebruik 2018 dat in opdracht van SIDN is uitgevoerd. Opvallend is ook dat bijna 80% van de Nederlanders wel eens bewust offline gaat.
Een belangrijke bezigheid op de smartphone blijft online shoppen: gebruikers besteden per maand gemiddeld 3 uur in shoppingapps en -websites, een uur meer dan 2 jaar geleden. Opvallend hierbij is dat Nederlanders steeds vaker over de grens winkelen.
De smartphone heeft invloed op de manier hoe Nederlanders online zoeken, zo blijkt uit het onderzoek. We zoeken bijvoorbeeld veel meer op locaties: Google Maps heeft op de smartphone meer bereik dan het vertrouwde Google Search. Gemiddeld duurt een websitebezoek via de smartphone tussen de 2 en 3 minuten per sessie. Het grote aantal verschillende websites dat we op de smartphone bezoeken draagt daardoor nauwelijks bij aan meer online schermtijd. De stijging in online schermtijd op smartphones is bijna geheel toe te schrijven aan het gebruik van apps.
Ondanks de hype rondom voice search wordt deze vorm van zoeken nog niet heel veel gebruikt. Slechts 3 procent van de respondenten geeft aan bij zoeken de voorkeur te geven aan voice. Kanttekening hierbij is dat de Nederlandstalige Google Assistant pas sinds juli beschikbaar is. De verwachting is dan ook dat de komende jaren voice in Nederland een grote vlucht neemt.
Een belangrijke bezigheid op de smartphone blijft online shoppen: gebruikers besteden per maand gemiddeld 3 uur in shoppingapps en -websites, een uur meer dan 2 jaar geleden. Opvallend hierbij is dat Nederlanders steeds vaker over de grens winkelen.
De smartphone heeft invloed op de manier hoe Nederlanders online zoeken, zo blijkt uit het onderzoek. We zoeken bijvoorbeeld veel meer op locaties: Google Maps heeft op de smartphone meer bereik dan het vertrouwde Google Search. Gemiddeld duurt een websitebezoek via de smartphone tussen de 2 en 3 minuten per sessie. Het grote aantal verschillende websites dat we op de smartphone bezoeken draagt daardoor nauwelijks bij aan meer online schermtijd. De stijging in online schermtijd op smartphones is bijna geheel toe te schrijven aan het gebruik van apps.
Ondanks de hype rondom voice search wordt deze vorm van zoeken nog niet heel veel gebruikt. Slechts 3 procent van de respondenten geeft aan bij zoeken de voorkeur te geven aan voice. Kanttekening hierbij is dat de Nederlandstalige Google Assistant pas sinds juli beschikbaar is. De verwachting is dan ook dat de komende jaren voice in Nederland een grote vlucht neemt.
Geen opmerkingen: