Ads Top

Smartphone steeds meer portemonnee en minder telefoon

Nederlanders gebruiken hun smartphone steeds meer als een digitale portemonnee. We pakken we onze telefoon vaker voor online bankieren, online winkelen en als toegangskaart. Dat blijkt uit het onderzoek 'Trends in Digitale Media' dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.   

Bellen en sms'en wordt juist minder gedaan. 74 procent van de smartphonegebruikers belt met zijn toestel, een daling van 6 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. 51 procent sms't maar liefst 11 procentpunt minder ten opzichte van vorig jaar.

Het gemiddeld aantal apps op onze smartphone steeg ikntussen naar 31 en de meest gebruikte media app op smartphones is niet langer YouTube. Spotify neemt die positie over. YouTube, Spotify en daarna Netflix op nummer 3 zijn de apps die op de meeste smartphones te vinden zijn. Netflix stoot daarmee Nu.nl uit de top 3.
    
In 2018 is 91 procent van de respondenten in het bezit van een smartphone, dat zijn 12,6 miljoen Nederlanders. Een stijging van 3 procentpunten in vergelijking met 2017. Terwijl we de smartphones vaker voor verschillende praktische dingen erbij pakken, vlakt dat bij tablets juist af. De tablet werd vorig jaar al minder veelzijdig gebruikt en deze trend zet zich voort.

In 2018 gebruikten consumenten hun tablet vooral minder voor het downloaden van apps en bankieren. Internetten is nog steeds de meest gebruikte functie van een tablet. Het bezit van tablets is gestabiliseerd op 70 procent, wat neer komt op 9,7 miljoen Nederlanders. Slechts 3 procent van de respondenten geeft aan de intentie te hebben een tablet aan te schaffen.

Een vijfde van de Nederlanders heeft weleens een virtuele assistent gebruikt, vorig jaar was dat nog 17 procent. Ruim driekwart  gaf aan wel eens van een virtuele assistent gehoord te hebben en 66 procent kent er minstens één bij naam. De bekendste virtuele assistent in Nederland is nog Siri, van Apple.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.