Ads Top

Consumentenbond opent meldpunt ‘Te snel kapot’

De Consumentenbond opent een speciaal meldpunt voor apparaten die sneller kapot gaan. Met de meldingen wil de Consumentenbond een langere levensduur en betere repareerbaarheid van apparaten bepleiten.

Uit een analyse van ruim 2500 klachten op KlachtenKompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, blijkt dat veel apparaten eerder kapot gaan dan consumenten verwachten en dat ze vaak moeilijk te repareren zijn. Het meldpunt Te snel kapot moet inzicht geven in welke producten, merken en typen te snel kapot gaan of niet te repareren zijn.

De Consumentenbond wil dat apparaten langer meegaan, maar ook dat fabrikanten producten zo ontwerpen dat kritieke onderdelen gemakkelijk en betaalbaar te vervangen zijn. Verder moeten onafhankelijke reparateurs de kapotte producten kunnen repareren.

De Belgische consumentenbond, Test-Aankoop, opende in 2017 een vergelijkbaar meldpunt en ontving binnen een jaar meer dan 6000 meldingen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.