Ads Top

Vast-mobiel groeit naar 43% van multiplay-omzet in Q4 2017

Steeds meer huishoudens in Nederland combineren vaste met mobiele diensten bij dezelfde aanbieder. Dat blijkt uit het multiplay-rapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper. In het vierde kwartaal van 2017 was een combinatie van vaste telefonie, tv en/of internet met mobiele telefonie goed voor 42,5 procent van de totale multiplay-omzet, vergeleken met iets meer dan 27 procent in hetzelfde kwartaal in 2016.

VodafoneZiggo en T-Mobile zijn verantwoordelijk voor de groei. De eerste startte in april 2017 met het voordeelaanbod voor klanten die vast en mobiel afnamen; T-Mobile is sinds oktober 2017 op deze manier actief.

De totale multiplay-omzet groeide met 1,5 procent in het vierde kwartaal naar 1,15 miljard euro, zo blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q4 2017. De omzetgroei in multiplay was lager dan in het derde kwartaal toen de omzet groeide door prijsverhogingen bij Ziggo en de verschillende KPN-merken voor de dual-play en triple play pakketten. 

Het totaal aantal multiplay-huishoudens groeide licht, met 0,5 procent gedurende het kwartaal naar 6,68 miljoen eind december 2017. Dit is 2,3 procent meer dan aan het einde van 2016.

Het aandeel van vast-mobiel bij alle multiplay-huishoudens groeide naar bijna 33 procent in het vierde kwartaal in 2017, bijna dertien procentpunten meer dan eind 2016. Het grootste gedeelte van de multiplay huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play bundel (breedband, vaste telefonie en tv), maar dat aandeel is gedaald naar 47 procent. 

Op de quad play-deelmarkt is KPN, mede dankzij de vroege lancering van het KPN Compleet aanbod, met 58,8 procent van de aansluitingen de grootste aanbieder. VodafoneZiggo wist haar marktaandeel in Q4 met 1,3 procentpunten te vergroten naar 38,7 procent. Bij quad play-omzet is de groei van VodafoneZiggo groter: van bijna 34 procent naar 36 procent, terwijl ook hier KPN nog steeds de grootste is met 62 procent.

De verhoudingen tussen de aanbieders in multiplay totaal zijn evenwichtiger dan bij quad-play. VodafoneZiggo is de grootste multiplay-aanbieder als het gaat om aansluitingen, met 47,5 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,7 procent. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 47,9 procent goed voor 549 miljoen euro in Q4, gevolgd door KPN met 42,6 procent met 488 miljoen euro. 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.