Ads Top

Slechts helft weet hoe zich te beschermen tegen internetcriminelen

Slechts de helft van de Nederlanders weet hoe hij zich tegen online gevaren kan beschermen, blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Op maandag 5 maart start een campagne die Nederlanders tips geeft om zich beter tegen ransomware en andere online gevaren te wapenen.

45 procent van de Nederlanders denkt dat zijn persoonlijke gegevens interessant zijn voor internetcriminelen. Toch neemt lang niet iedereen de juiste voorzorgsmaatregelen. Zo stelt de helft van de Nederlanders software-updates weleens uit en gebruiken 4 op de 10 Nederlanders regelmatig gratis openbare wifi-netwerken. Ook kiezen 4 op de 10 Nederlanders hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts, bijvoorbeeld voor e-mail, bankrekening en webwinkels. Een vijfde van de Nederlanders die een wachtwoord voor meerdere accounts gebruikt, past dat wachtwoord zelfs bij meer dan tien accounts toe.

4 tips om je beter te wapenen tegen internetcriminelen
Voer updates altijd direct uit
Updates bevatten vaak beveiligingsupdates waardoor je gegevens beter beschermd blijven. Voer daarom altijd direct alle software- en app-updates uit op je computer, tablet en mobiele telefoon.

Leer foute links herkennen
Een nepmail met een foute link erin is een veelgebruikte manier om jouw gegevens te ontfutselen. Als je een nepmail herkent en niet op linkjes en bijlagen klikt, snijd je internetcriminelen de pas af.

Maak regelmatig een back-up
Voorkom dat je foto's, teksten en andere bestanden op bijvoorbeeld je computer kwijtraakt, omdat deze wordt besmet door een virus, zoals ransomware. Vergeet hierbij de bestanden op je mobiele telefoon en tablet niet.

Gebruik sterke wachtwoorden
Sterke wachtwoorden zijn moeilijk te raden en moeilijk te kraken. Gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts. Met een wachtwoordmanager – een digitale kluis voor je wachtwoorden en gebruikersnamen - heb je altijd al je wachtwoorden bij de hand.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.