Ads Top

Apple past beleid rondom refurbishing niet aan

Stel: je koopt een gloednieuwe iPhone en binnen enkele weken of maanden vertoont je toestel kuren. In eerste instantie heb je dan het recht op kosteloze reparatie bij de verkoper, maar als er onherstelbare schade is, dan heb je recht op een nieuwe telefoon. En dus niet op een zogeheten ‘refurbished’ toestel.

Een refurbished – oftewel een gereviseerde – telefoon is een toestel dat is samengesteld uit oude en nieuwe onderdelen. In principe zou deze naar behoren moeten werken, maar het is geen nieuwe telefoon die rechtstreeks uit de fabriek komt. Bij Apple worden veelvuldig gereviseerde apparaten aangeboden als vervangend toestel, ook als je recht hebt op een nieuwe.

In december 2014 koopt Kim van de Scheur een iPhone 6 Plus bij de Apple Store in Amsterdam. Als haar telefoon er na acht maanden mee stopt en niet meer te repareren blijkt, wordt haar een vervangend toestel aangeboden. Omdat ze doorvraagt, ontdekt ze dat het om een refurbished toestel gaat. Daar gaat Kim niet mee akkoord en ze doet een beroep op haar rechtsbijstandsverzekering. Met behulp van SRK Rechtsbijstand start Kim een rechtszaak, waarbij ze in juli 2016 door de rechter in het gelijk wordt gesteld. Apple moet het aankoopbedrag (799 euro) aan de vrouw terugbetalen, evenals de gemaakte rechtszaakkosten.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.